Grillowanie, to rodzaj obróbki cieplnej polegający na poddaniu żywności działaniu wysokiej temperatury. Źródło ciepła umieszczone jest bezpośrednio pod rusztem, na którym znajduje się potrawa.

Tradycyjny grill opalany jest węglem drzewnym. Podczas procesu spalania węgla wytwarza się żar, umożliwiający obróbkę cieplną. Skapujący na rozżarzone węgle tłuszcz oraz dym, pochodzący ze spalania węgla, nadają grillowanym potrawom charakterystyczny zapach i smak. Nieco mniej popularne są grille opalane gazem oraz elektryczne ruszty. Grillować możemy mięsa, ryby, owoce morza, warzywa, a także owoce, grzyby, sery oraz pieczywo. Prawidłowo grillowana żywność zyskuje chrupiącą, przypieczoną skórkę i soczyste wnętrze. Dodatkowo tradycyjne grillowanie połączone jest często z biesiadą w szerszym gronie i spożywaniem przygotowanych dań na świeżym powietrzu.

Tradycyjne grillowanie zagrożeniem dla zdrowia?

Ostatnimi czasy coraz więcej słyszy się doniesień, na temat niekorzystnego, wręcz toksycznego wpływu żywności przygotowywanej na grillu, na nasze zdrowie. Zamienniki brykietu i węgla, syntetyczne podpałki oraz tłuszcz pod wpływem wysokiej temperatury, uwalniają całą gamę toksycznych substancji, które przechodzą do pieczonej na ruszcie żywności. Spadający na rozżarzone węgle tłuszcz emituje rakotwórcze wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).W procesie spalania powstają szkodliwe tlenki oraz wolne rodniki o podobnym działaniu, a także bardzo toksyczne dioksyny i furany. Przypalony tłuszcz zawiera rakotwórczy benzo-a-piren. W wyniku obróbki cieplnej (powyżej 200 stopni ) w żywności o dużej zawartości białka (np. mięsie) powstają heterocykliczne aminy aromatyczne o mutagennym działaniu. Dodatkowo podczas grillowania ziemniaków i pieczywa powstaje kancerogenny akrylamid. Oczywiście związki te nie spowodują zatrucia po jednorazowym spożyciu dań grillowanych, jednak w dłuższej perspektywie czasu, szkodliwe substancje chemiczne kumulują się w organizmie i zwiększają ryzyko chorób nowotworowych, zwłaszcza, gdy niezdrowymi daniami żywimy się stosunkowo często. Jednak, jeśli przestrzegamy zasad zdrowego grillowania, raz na jakiś czas możemy sobie pozwolić na ucztę z rusztu. Szkodliwe substancje możemy w pewnym stopniu zneutralizować, przegryzając grillowane dania potrawami bogatymi w antyoksydanty, np. surowymi warzywami, owocami, sałatkami, popijając owocowymi sokami.

Patelnia grillowa – zdrowa alternatywa

Grillowane potrawy wcale nie muszą być niezdrowe, wręcz przeciwnie! Na dodatek możemy się cieszyć ich smakiem przez cały rok. Niezbędne jest jednak odpowiednie wyposażenie – a mianowicie dobrej jakości patelnia grillowa. Stosowanie tego naczynia praktycznie eliminuje wszystkie niekorzystne dla zdrowia skutki tradycyjnego grillowania. Dania, zwłaszcza mięsne przyrządzane w ten w ten sposób są mało kaloryczne. Patelnie grillowe maja na ogół kwadratowy lub prostokątny kształt, choć można spotkać także okrągłe lub owalne modele. Charakterystyczne dla tego rodzaju patelni jest pofalowane dno, zaopatrzone w specjalnie uformowane rowki (żeberka). To dzięki takiej budowie, wytapiający się z potrawy tłuszcz spływa na dno naczynia. To także dzięki „żeberkom” danie wygląda dokładnie tak jak z tradycyjnego rusztu. Na ogół z boku patelni umieszone jest specjalne wyżłobienie, umożliwiające szybkie usuniecie nadmiaru wytopionego tłuszczu.

Patelnia grillowa – jaką wybrać?

Na rynku mamy różne rodzaje patelni grillowych, różniących się wielkością, kształtem, rodzajem materiału, z którego są wykonane, rodzajem powłoki, grubością i oczywiście ceną.

  • Patelnie grillowe żeliwne – wykonane z naturalnego żeliwa. Co charakterystyczne dla tego materiału, są ciężkie i nagrzewają się długo, za to doskonale rozprowadzają ciepło i długo utrzymują wysoką temperaturę. Nadają się zarówno na płyty gazowe, elektryczne, jak i indukcyjne. Niektóre rodzaje, można wstawiać do piekarnika. Na żeliwie nie należy grillować zupełnie „na sucho”. Żeberka najlepiej pokryć cienką warstwą tłuszczu. Na rynku dostępne są również patenie żeliwne pokryte powłokami, np. ceramiczną.
  • Patelnie grillowe aluminiowe – wykonane z aluminium, na ogół pokryte powłoką typu „non – stick”, np. ceramiką, porcelanową emalią, warstwą teflonu itp. Są praktyczne, lekkie, łatwe w stosowaniu oraz myciu. Szybko się nagrzewają i dobrze rozprowadzają ciepło. Na rynku dostępne są również patelnie grillowe, których powłoka wzmocniona jest drobinkami naturalnego kamienia (np. granitu).
  • Patelnie grillowe ze stali – ich jakość zależy od stopu, z którego zostały wykonane. Tego typu patelnie nagrzewają się wolniej niż aluminiowe. Dla poprawy rozprowadzania ciepła, niektóre modele zaopatrzone są w kilkuwarstwowe dno. Nadają się do różnego typu kuchenek, większość można także wstawiać do piekarnika.

Niektóre rodzaje patelni grillowych zaopatrzone są we wskaźnik nagrzewania, który sygnalizuje osiągniecie odpowiedniej temperatury naczynia . Przy zakupie patelni grillowej warto zwrócić uwagę, czy produkt posiada certyfikat jakości zdrowotnej. Jest to istotne, ponieważ naczynie używane jest w bardzo wysokich temperaturach i ważne by nie uwalniało do żywności szkodliwych dla zdrowia substancji. 

Jak dbać o patelnie grillową, aby służyła nam wiele lat?

Zakup dobrej jakości patelni grillowej to niemały wydatek, ale przy umiejętnym stosowaniu, naczynie będzie nam służyło nam przez wiele lat. A zatem, kilka rad, jak dbać o patelnie grillową.

  • Przede wszystkim należy zapoznać się z zaleceniami producenta, odnośnie właściwego użytkowania naczynia, sposobu mycia i konserwacji.
  • Aby nie uszkodzić powierzchni patelni, podczas grillowania nie należy używać ostrych narzędzi. Najlepiej zaopatrzyć się w specjalny zestaw przyborów wykonanych z odpornego na wysoką temperaturę tworzywa lub drewna.
  • Nie należy szorować patelni ostrą gąbka czy szczotką – wystarczy płyn do naczyń i miękka szmatka.
  • Przed myciem patelnię należy wystudzić. Zimna woda wlana na rozgrzaną powierzchnię może ją uszkodzić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *